روغن و گریس در فاضلاب

مفهوم روغن و گریس به چربی، روغن، پارافین و دیگر اجزاء مربوط به آن اتلاق می گردد که در فاضلاب موجودند. مقدار روغن و گریس را با استخراج آن از نمونه پسماندهای فاضلاب توسط تری کلرو- تری فلورواتان به دست می آورند (روغن و گریس در تری کلرو – تری‌‌فلورواتان محلول هستند). دیگر مواد قابل استخراج شامل انواع روغن های معدنی نظیر نفت سفید (همان نفت معمولی) و روغن روان کاری و قیر می‌شود.

روغن و گریس از لحاظ شیمیایی کاملا مشابهند. ان ها ترکبات (استرهای) الکل یا گلیسرول (گلیسیرین) با اسیدهای چرب هستند. هم روغن و هم گریس (یا چربی) گلیسیرید اسیدهای چرب می باشند. با این تفاوت که روغن در دمای معمولی مایع و گریس (یا چربی) در دمای معمولی جامد است.

اگر گریس قبل از تخلیه پساب از آن جدا نشود می تواند باعث ایجاد تداخل در حیات بیولوژیکی در آب‌های سطحی و تولید لایه های نامرئی شود.

منشا چربی و روغن موجود در فاضلاب های خانگی را مصرف کره، کره نباتی، چربی و روغن نباتی می دانند. همچنین چربی در انواع گوشت، جوانه غلات، دانه های گیاهی، آجیل و در برخی میوه ها وجود دارد. حلالیت کم روغن و چربی‌ها سرعت تجزیه‌پذیری میکروبی آن ها را کاهش می دهد. بدین ترتیب که اسید های معدنی به آن ها حمله کرده و در نتیجه گلیسیرین و اسید های چرب شکل می‌گیرد. در حضور مواد قلیایی نظیر هیدروکسید سدیم،گلیسیرین آزاد شده و نمک های قلیایی اسید های چرب تشکیل می شود. این نمک های قلیایی را صابون می نامند. صابون های معمولی را با صابونی کردن چربی ها به وسیله هیدروکسید سدیم به دست می آورند. این موارد در آب محلول هستند ولی در حضور اجزاء سختی، نمک های سدیم به نمک های کلسیم و منیزیم اسیدهای چرب بدل می شوند که اصطلاحا آن ها را صابون‌های معدنی می خوانند.

نفت، روغن روان کاری و قیر از نفت خام و قطران زغال سنگ مشتق میشوند و اساسا شامل هیدروژن و کربن هستند.

این روغن ها اغلب از فروشگاه ها، تعمیرگاه ها و خیابان ها به مقادیر چشمگیری به شبکه جممع آوری فاضلاب ها وارد میشوند. گرچه قسمت اندکی از آن ها توسط لجن جامدات ته نشین شده به مراحل بعدی تصفیه لجن انتقال می یابند ولی قمت اعظم آن ها بر روی فاضلاب شناور باقی می مانند. روغن های معدنی بسیار بیشتر از چربی ها، روغن ها و صابون ها تمایل دارند تا سطوح را بپوشانند. این روغن ها باعث اختلال در فعالیت بیو لوژیکی شده و نگهداری تاسیسات تصفیه خانه را با مشکل مواجه می سازند.

استفاده از دستگاه چربی گیر (چربیگیر)  که مانع از ورود چربی و انواع روغن به سیستم فاضلاب و چاه های جذبی میگردد بنابه توصیه سازمان های محیط زیستی ضروری میباشد.

جهت اطلاع از انواع روش ها و دستگاه های چربی گیر به بخش محصولات و خدمات سایت مراجعه و یا با ما تماس بگیرید.