روشهاي گندزدایی منابع آب

گندزدایی

يکي از آلودگي هاي بسيار عمده و خطرناک منابع آب ، آلودگي بيولوژيکي  است . آب مي تواند به انواع ميکروارگانيسم ها اعم از انواع باکتريها ،انگلها ، قارچها و ويروسها آلوده شود . آلودگي عمده و شايع آب ، آلودگيهاي باکتريايي شامل کلي فرمها ( باکتريهاي روده اي ) و انگلي مي باشد که به طرق مختلف اين باکتريها را از بين مي برند.
روشهاي گوناگوني براي گندزدایی منابع آب وجود دارد که بطور کلي به دو دسته شيميايي و فيزيکي تقسيم مي شوند . از روشهاي رايج شيميايي ، کلر زني و استفاده از گاز ازون ، و از روشهاي رايج فيزيکي ، حرارت ، فيلتراسيون و پرتو دهي و چربی گیر یا چربیگیر  ، پکیج تصفیه فاضلاب ، برج خنک کن ، سپتیک تانک را مي توان نام برد.
شرايط يک ضد عفوني کننده ايده آل در جدول شماره ١ ارائه شده است . همانگونه که ديده مي شود ، ضد عفوني کننده ايده آل بايد طيف گسترده اي از مشخصه هاي مختلف داشته باشد .

گرچه ممکن است چنين ترکيبي وجود نداشته باشد ، در ارزيابي مواد ضد عفوني کننده توصيه شده يا پيشنهاد شده بايد شرايط پيشنهادي در جدول ٢ رادر نظر داشت . اين نکته نيز
مهم است که حمل و کاربرد ماده ضد عفوني کننده بي خطر باشد و بتوان غلظت آن را در آبهاي تصفيه شده و از پکیج تصفیه فاضلاب  اندازه گيري کرد . ضدعفوني را اغلب با استفاده از عوامل شيميايي ،عوامل فيزيکي ، ابزارهاي مکانيکي و تابش انجام مي دهند.