برج خنک کن

برج خنک کن

قطعات مورد استفاده در برج خنک کن شرکت کمپ

قطعات مورد استفاده در برج خنک کن سری CTC گروه صنعتی و مهندسی کمپ شامل  الکتروموتور، گیربکس، فن محوری فایبرگلس، قطره گیر، نازل اسپری آب، پکینگ و لوور ورودی هوا میباشد که از در تولید و ساخت این قطعات از تکنولوژی معتبرترین و برترین شرکتهای بین المللی و داخلی بهره گیری شده است. تمامی قطعات نام برده شده و بدنه دستکاه شامل گارانتی و خدمات بعد از فروش میباشد.

تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال
تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال

بدنه و سازه اصلی برج خنک کن

تمامی قطعات بدنه و سازه اصلی برج خنک کن سری CTC گروه صنعتی کمپ شامل تشتک آب،پایه ها، فریم های لوور و پنل های بدنه و پروانه فن از مواد کامپوزیتی تهیه شده است. کامپوزیت مورد استفاده در برج خنک کن از ترکیب فایبرگلس و  مواد مقاوم در برابر خوردگی و ضد اشعه UV (ژل کت ایزو) و الیاف شیشه متناسب با نوع قطعه و رزین پلی استر غیر اشباع با گرید برج خنک کننده (مقاوم در برابر نفوذ آب و  ضد اشعه UV) تشکیل شده است. حوضچه و فن استک دستگاه برج خنک کن بصورت یکجا و پنل های بدنه بصورت مجزا بر روی ستونها نصب میشود. این مساله تعمیرات و جابجایی دستگاه را در شرایط اضطراری فراهم می آورد.

معمولا برجهای خنک کن سری CTC گروه صنعتی و مهندسی کمپ در کارخانه مونتاژ کامل شده و به محل نصب ارسال میگردد با این وجود در شرایط خاص امکان مونتاژ در محل نیز میسر میباشد.

در مقالات آتی به معرفی هریک از اجزای سازنده  شرکت کمپ خواهیم پرداخت.

 برج خنک کن و برج خنک کننده دستگاهی جهت خنک کردن آب در گردش می باشد. اساس کار تمام برج خنک کن ها بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو می باشد. عموماً در برج خنک کن ها آب گرم خروجی از سیستم توسط لوله هایی از بالای برج خنک کن وارد شده و در آنجا به صورت طبیعی یا با آب فشان هایی به سمت پایین برج به جریان می افتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج خنک کن به شیوه های مختلف با جریان هوای سرد برخورد میکند.

 

برج خنک کننده از لحاظ مکانیزم انتقال حرارت به دو گروه برجهای مرطوب (مدار باز) و برجهای خشک(مداربسته)تقسیم می شوند.

الف)برج های مرطوب (مدار باز) Wet Cooling Tower :

آب گرم از بالای برج خنک کن با عبور از پکینگ ها و برخورد با جریان هوای تازه که از محیط بیرون توسط فن یا به صورت طبیعی وارد برج خنک کن می شوند ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن در پایین برج

ته نشین میشود. مهمترین عیب این سیستم پاشیدن حرارت آب به اطراف و همچنین تبخیر بیش از حد آب میباشد .

ب) برج خنک کن های خشک (مدار بسته):

در مناطقی که به علت عدم وجود آب کافی باید از اتلاف آب و تبخیر بیشتر جلوگیری نمود از برج خنک کن های خشک استفاده می گردد.در این دسته آب گرم (یا روغن) بجای عبور از پکینگ ها از لوله های پره دار که با هوای سرد در تماس می باشد عبور کرده و خنک میگردد. از معایب این سیستم کاهش راندمان با افزایش دمای محیط اطراف میباشد. مکانیزم چرخش آبگرم (روغن) در این سیستم مانند مکانیزم عملکرد یونیت هیترها میباشد.

تقریبا بیش از 90 درصد برجهای خنک کننده از نوع برجهای تر میباشند که خود به دو گروه جریان متقابل(counter flow) و جریان متقاطع (cross flow) تقسیم میشوند . طی سالهای طولانی فعالیت شرکت مهندسی کمپ برجهای خنک کننده از نوع جریان متقابل بعلت حجم کمتر برج و راندمان بهتر و هزینه کمتر مقبولیت بیشتری پیدا کرده است.

اصول عملکرد برجهای (برج خنک کن)شرکت مهندسی کمپ:

سیستم اتوماتیک چرخش آب پخش کن (Rotating Spinkler)اسپرینکلرهای چرخشی ، آب داغ را به صورت یکنواخت روی سطوح خنک کننده پخش می کنند. هوای خشک به صورت همزمان در جهت مخالف ریزش آب به طرف بالا مکش و باعث تبخیر قسمتی از آب داغ و خنک شدن باقیمانده آب میشود. آب خنک شده در تشت ( Basin )جمع شده و از طریق لوله های خروجی به منبع حرارتی جهت چرخش مجدد پمپ می شود.

اصول طراحی برج خنک کن :

برجهای خنک کننده سری مکعبی و مخروطی(PCG,PFG)  شرکت مهندسی کمپ بر اساس جریان متقابل طراحی و با بهترین کارایی هوا را از داخل سطوح خنک کننده در تضاد با آب داغ عبور میدهند. گامهای شیارهای سطوح خنک کننده بصورت سینوسی طراحی گردیده اند و امکان گرفتگی در آنها وجود نداشته و سطح تماس آب داغ و هوا را به بیشترین حد ممکنرسانده و باعث دسترسی به بهترین راندمان میشوند . آب به صورت لایه نازک بر روی سطوح خنک کننده حرکت کرده و بیشترین سطح را برای خنک شدن با هوای عبوری ایجاد میکند. شیارها به صورت سینوسی و دارای زاویه بوده و بصورت معکوس روی هم چسپانده شده اند تا زمان تماس آب را به حداکثر برسانند .

جنس سطوح خنک کننده از پلی استر مقاوم در برابر حرارت و رطوبت بوده و طبق آخرین استانداردها طراحی و تولید میگردد.

جهت آشنایی بیشتر با انواع دستگاه های  و سایر محصولات تولیدی گروه صنعتی و مهندسی کمپ به بخش محصولات و خدمات سایت ما مراجعه فرمایید.