اصول طراحی ساختمان واحد کلرزنی و سیلندر

اصول طراحی ساختمان واحد کلرزنی و سیلندر

اصول طراحی ساختمان واحد کلرزنی و سیلندر اصول طراحی ساختمان واحد کلرزنی و سیلندر
ساختمان واحد کلرزنی بایستی مستقل از دیگر واحدها و ترجیحاً هم سطح زمین باشد.
-حداقل ابعاد اتاق استقرار سیلندرهای آماده مصرف 5* 3* 3 (طول، عرض، ارتفاع) متر باشد تا فضای کافی برای اپراتور جهت انجام تعمیرات یا تعویض سیلندر موجود باشد.
– پی ستون های استقرار سیلندرهای گاز، داری استحکام کافی باشد.
-دیوارهای جانبی اتاق استقرار سیلندرهای گاز و اتاق کلرزنی حداقل به ضخامت 40 سانتیمتر و مجهز به یک لایه عایق حرارتی با ضخامت حداقل 5/2 سانتیمتر گردد.
– سقف اتاق استقرار سیلندرهای آماده‌ی مصرف و اتاق کلرزنی به‌صورت شیب‌دار اجرا شود تا آب باران و برف در آب‌رو، به راحتی تخلیه گردد، هدف از این امر آن است که هیچ‌گونه رطوبتی بر روی کپسول های گازکلر اثر گذار نباشد.
–  سقف اتاق های استقرار سیلندرهای گاز کلرزنی باید دارای عایق حرارتی باشد.
-در سقف اتاق استقرار سیلندرهای گاز آماده‌ی مصرف، شبکه افشانک آب(روش سقفی) مناسب تعبیه شود تا در مواقع اضطراری(نشت گاز)، به منظور شستشوی گاز عمل نماید.
– مصالح ساختمانی مورد استفاده برای پوشش دیوارها، کف و سقف اتاق استقرار سیلندرهای آماده‌ی مصرف، کلرزنی و انبار سیلندرهای گاز می بایست در برابر خوردگی و آتش مقاوم باشد.
-در ورودی برای حمل سیلندر به داخل و خارج انبار می‌تواند از نوع کشویی یا ریلی باشد ولی در خروج عادی و اضطراری کارکنان باید از نوع لولایی و به طرف بیرون باز شود.
– سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب واحد کلرزنی برای مواقع اضطراری پیش‌بینی شود.
– پیش‌بینی حوضچه‌ی خنثی‌سازی خارج از اتاق کلرزنی با ابعاد حداقل 3*5/1*3 متر (طول، عرض، عمق) شود که همواره باید دارای آب آهک و یا ترجیحاً سود در حد اشباع باشد(برای غوطه ور کردن یک سیلندر یک تنی) همچنین شیر تخلیه در پایین‌ترین نقطه‌ی حوضچه، تعبیه گردد.
– محل انبار سیلندرهای کلر باید دور از محل رفت و آمد وسایل نقلیه‌ی عمومی باشد.
-محل نگهداری و استقرار سیلندرهای کلر بایستی دور از منابع تولید حرارت و تابش مستقیم نور خورشید باشد.
-سیلندرهای گاز، دور از لولـه‌های بخار آب، رادیاتور، احاق گاز و یا بویلرها نگهداری شوند.
-اتاق نگهداری سیلندرهای کلر و واحد کلرزنی باید دارای دیوارهای بدون درز و شکاف باشد تا امکان نشت احتمالی گاز به اتاق های دیگر وجود نداشته باشد.
-اتاق استقرار سیلندرهای آماده‌ی مصرف و انبار، باید مجهز به جرثقیل سقفی از نوع هیدرولیکی یا الکتریکی چهار حالته باشد و تیری که جرثقیل بر روی آن نصب می‌گردد به گونه‌ای باشد که سیلندرهای اتاق استقرار سیلندر های آماده‌ی مصرف و انبار را پوشش‌دهد. ضمناً اتصال بازوهای جرثقیل به کمربند سیلندرها باید به طور خودکار طراحی شود.
-دسته کنترل جرثقیل در خارج از اتاق استقرار سیلندرهای آماده مصرف و انبار و در کنار حوضچه‌ی خنثی سازی و درون محفظه مناسب قرار گیرد (طول کابل دستة کنترل به‌گونه‌ای انتخاب شود که اپراتور قادر به کار کردن با آن از فاصله‌ی دور باشد)
-حوضچه‌ی خنثی سازی، ترجیحاً در مقابل اتاق استقرار سیلندرهای آماده‌ی مصرف و انبار سیلندرها، طراحی و ساخته شود.
-کانال‌های تخلیه‌ی هوا، مجهز به فن مکنده در ارتفاع 20 سانتیمتری از کف اتاق استقرار سیلندرهای آماده‌ی مصرف و اتاق کلرزنی تعبیه شود و هوای خروجی می‌بایست به حوضچه‌ی خنثی سازی هدایت و بعد از آن به هوای آزاد تخلیه گردد.
-فن دمنده‌ی هوای آزاد باید نزدیک به سقف اتاق استقرار سیلندرهای آماده مصرف و اتاق کلرزنی نصب گردد.
-سیستم لولـه‌کشی، ساده و دارای حداقل اتصالات و عایق در مقابل حرارت زیاد باشد و هرگز از لوله کشی طویل استفاده نشود.
       -تابلوی برق و کلید قطع و وصل(تهویه و روشنایی) اتاق استقرار سیلندرهای آماده‌ی مصرف در خارج از آن نصب گردد. همچنین تجهیزات ایمنی مناسب برای تابلوهای برق شامل سیم ارت، کفپوش عایق، فیوز، کنتور فاز و … منظور گردد 
 

 مطالب مرتبط با کلر زنی و کلر سنجی در سایت کمپ کروپ :  
 
هیدروکلریناتور 
کلریناتور  نرم افزار مدل ساز نشت گاز کلر  
 مضرات کلر استخر برای بدن
دانلود روش صحیح کلر سنجی  مدیریت کلرزنی آب آشامیدنی
– روش صحیح کلرسنجی آب – مبانی کلرزنی – مقایسه کلـــر ، آب اکسیژنه و  UV برای گندزدایی آب استخر ها – بررسی نحوه بهره برداری از دستگاههای کلرزنی – (تهیه کلر در محل) چیست؟  

 
سایت کمپ کروپ 

در تاریخ : 2014-04-18 20:04:17