با جدیدترین روش های جمع آوری فاضلاب و دفع آن آشنا شوید

سیستم های دفع فاضلاب

بااین‌که افزایش جمعیت جهان روزبه‌روز در حال افزایش است و هر کدام از افراد هم، آلودگی و زباله‌های مختلفی را وارد فاضلاب می‌کنند، تصفیه‌سازی فاضلاب‌ها نسبت به قبل اهمیت زیادی پیدا کرده است.

در گذشته تصفیه فاضلاب‌ها به‌صورت کاملا سنتی انجام می‌شد؛ اما امروزه با آسیب‌های فاضلاب‌ها به سفره‌های زیرزمینی، باید تصفیه فاضلاب حتما به‌صورت اصولی‌تر انجام شود. ازطرفی باتوجه‌به هزینه بالای تصفیه فاضلاب به روش‌های سنتی، باید به‌دنبال راه‌های خلاقانه و کم‌هزینه‌تر برای این کار باشید. بنابراین اگر می‌خواهید با جدیدترین روش های جمع آوری فاضلاب آشنا شوید، در ادامه این مطلب از وبسایت کمپ کروپ همراه ما باشید.

روش های نوین جمع آوری فاضلاب چه مزایایی نسبت به روش های سنتی دارند؟

یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار بر حفاظت از محیط‌‌زیست و سلامت موجودات زنده در آن، تصفیه فاضلاب است. پسماند و مواد آلوده که از طریق لوله‌های فاضلاب به طبیعت وارد می‌شوند، بیماری‌ها و مشکلات مختلفی را برای گیاهان و جانداران ایجاد می‌کنند؛ از همین رو باید تصفیه فاضلاب به‌صورت کاملا دقیق و ایمن انجام شود.

در گذشته تصفیه آب به‌صورت ثقلی انجام می‌شد. به‌این‌صورت که دو کانال مختلف پساب‌های خانگی و فاضلاب‌های سطحی به‌صورت همزمان به تصفیه‌خانه منتقل می‌شدند که محدودیت‌های زیادی را به‌دنبال داشته است. اما روش نوین جمع‌آوری فاضلاب نسبت به روش قدیمی مزایای خاص‌تری دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

کاهش بیماری های مختلف

در سیستم نوین، فیلترهای قوی قبل از خروج فاضلاب و ورود آن‌ها به زمین وجود دارد که بیماری‌ها را از مواد درون لوله‌ها از بین می‌برند. بنابراین مانع از ورود بیماری‌ها به زمین می‌شوند و آسیب‌های جسمی به گیاهان، حیوانات و انسان‌ها را کاهش می‌دهند.

هزینه مقرون به صرفه

روشهای جمع‌آوری فاضلاب نوین، هزینه کمتری نسبت به روش‌های قدیمی‌تر دارند. دوام این سیستم‌ها حدود 15 سال است و گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تصفیه فاضلاب و از بین بردن باکتری‌های درون آن است.

انتشار بوی کم

در سیستم‌های قدیمی، بوی ناخوشایند فاضلاب و پسماندها خیلی زیاد است؛ درحالی‌که روش‌های نوین، حداقل بو را از خود انتشار می‌دهند.

نگهداری و تعمیرات آسان

جدای از این که عمر مفید سیستم‌های دفع فاضلاب نویت بیشتر از نوع سنتی است، تعمیرات و نگهداری آن‌ها هم آسان‌تر از مدل قدیمی انجام می‌شود. البته نحوه نگهداری و تعمیرات آن‌ها هم بستگی به نوع سیستم فاضلاب دارد.

روشهای تصفیه فاضلاب

تجزیه سریع تر مواد جامد

بیشتر سیستم‌های دفع فاضلاب به‌صورت هوازی کار می‌کنند؛ ازهمین‌رو می‌توانند مواد جامد را هم در زمان کمی تجزیه کنند. این در حالی است که سیستم‌های قدیمی، زمان بیشتری را برای مواد جامد صرف می‌کنند. بالابودن سرعت تجزیه مواد جامد باعث کاهش دفعات لجن‌زدایی و آلودگی کمتر آب‌های زیرزمینی می‌شود.

جلوگیری از اسراف

روش‌های تصفیه فاضلاب جدید، آب را کمتر از نوع قدیمی آن هدر می‌دهند و ازهمین‌رو، گزینه مناسب‌تری هستند. به‌این‌صورت که آب مصرف‌شده مستقیم به زمین برمی‌گردد و به‌صورت کاملا طبیعی فیلتر می‌شود.

سیستم های دفع فاضلاب

تصفیه فاضلاب‌ها بر اساس محیط‌های مختلف به چند شکل مختلف انجام می‌شود؛ اما در حالت کلی فاضلاب‌ها متناسب با مواد موجود در آن، به دو گروه فاضلاب سبک و فاضلاب سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این مدل‌های فاضلاب، دارای ویژگی‌های خاصی هستند و به شکل مخصوص خود هم تصفیه می‌شوند. از همین رو در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم:

فاضلاب سبک

همانطور که از نام این سیستم مشخص است، در فاضلاب‌های سبک مواد سبک و آب خالص وجود دارد که مراحل تصفیه فاضلاب را آسان می‌کند. به‌این‌صورت که تنها با استفاده از پمپ‌های معمولی می‌توان آلودگی‌های آن‌ها را تصفیه کرد. اکثر فاضلاب های موجود در کف سرویس بهداشتی خانه‌ها و فاضلاب‌های ساختمانی، از این نوع هستند. شما می‌توانید با استفاده از کف‌تراشی و لایروبی، چاه را دوباره به حالت اولیه خود برگردانید و لجن‌زدایی کنید.

فاضلاب سنگین

یکی دیگر از مدل‌های فاضلاب، از نوع سنگین است. در این سیستم‌ها فضولات انسانی و حیوانی وجود دارد؛ ازهمین‌رو باید از لوله‌های خاص با قطر و شیب بیشتر برای تصفیه آن استفاده کنید. در اکثر موارد از پمپ‌های مکنده و تانکرهای مخصوص حمل فاضلاب برای تخلیه و حمل فاضلاب‌های سنگین به تصفیه خانه استفاده می‌شود.

بررسی روش های نوین جمع آوری فاضلاب

بر اساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده، روش های جمع آوری فاضلاب قدیمی و ستنی محدودیت‌های زیادی داشته است؛ ازهمین‌رو راهکارهای جدید و خلاقانه‌ای برای این کار پیدا شده است که در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم:

سپتیک تانک ثقلی یا STEG

یکی از انواع روش تصفیه فاضلاب برای محیط‌های کوچک‌تر مانند روستاها و شهرهای زیرزمینی که سطح زمین به آب‌های زیرزمینی نزدیک‌تر است، سپتیک تانک ثقلی است. چاه‌های سپتیک یا همان روش STEG، مخزن‌های از قبل ساخته‌شده هستند که در عمق خاصی از زمین قرار می‌گیرند و به فاضلاب خانه‌های متصل می‌شوند.

 بعد از پُرشدن این چاه‌ها و ته‌نشین شدن اکثر مواد جامد، فاضلاب به‌وسیله لوله‌هایی با قطر 150 تا 200 میلی‌متری تخلیه می‌شوند. سپس با روش ثقلی به تصفیه‌خانه انتقال پیدا می‌کنند. این چاه‌ها در عمیق 9 متری از زمین وجود دارند و لوله‌های آن‌ها از نوع پلاستیکی است.

روش سپتیک تانک با پمپ یا STEP

یکی دیگر از روشهای جمع‌آوری فاضلاب، از نوع STEP است که کاربرد آن بیشتر از انواع دیگر است. در این سیستم دفع فاضلاب، از صافی و پمپ برای جلوگیری از ورود مواد جامد به تصفیه خانه‌ها استفاده می‌شود. به‌این‌صورت که در فشار پمپ پساب تانک سپتیک، یک مخزن سپتیک و پمپ در اتصال سرویس وجود دارد.

پساب مخزن‌های سپتیک با استفاده از لوله تحت فشار به تصفیه‌خانه یا فاضلاب ثقلی تخلیه می‌شود. لوله‌های تخلیه پساب بسیار منعطف هستند و با قطر 25 تا 38 میلی متر استفاده می‌شوند. همچنین نشتاب داخلی و خارجی در سپتیک تانک با پمپ اتفاق نمی‌افتد.

مراحل تصفیه فاضلاب

روش Pressure Sever With Grinder Pump

در سیستم دفع فاضلاب با استفاده از Pressure Sever With Grinder Pump، تصفیه فاضلاب تقریبا شبیه به روش قبلی است؛ اما با این تفاوت که به‌جای استفاده از پمپ‌های ساده، از پمپ‌های بسیار قوی استفاده می‌شود. همچنین از سپتیک تانک استفاده نمی‌شود و به‌جای آن، پمپ خردکننده برای جامدات وجود دارد.

 همچنین مخزن‌های این پکیج تصفیه فاضلاب در عمیق کم از زمین قرار داده می‌شود و قطر لوله‌های آن هم کم است. البته لازم به ذکر است که در این روش از پیش تصفیه مواد جامد استفاده نمی‌شود و همین موضوع باعث بیشتر شدن روغن و چربی در فاضلاب بیشتر است.

جمع‌ آوری فاضلاب با روش خلا

این مدل در بین روش‌های جمع آوری فاضلاب برای مناطقی که تانک‌های سپتیک خراب می‌شوند و آلودگی ایجاد می‌کنند یا این که سیستم های دفع فاضلاب قدیمی شده‌اند، بیشتر کاربرد دارد. در سیستم فاضلاب خلا، پمپ‌های فشار وظیفه نگهداری خلا را در طول زمان برعهده دارند.

همچنین در سیستم خلا، دریچه‌های خاصی وجود دارد که نقطه ورودی فاضلاب را آب‌بندی می‌کنند. زمانی که شیرهای موجود در دریچه‌ها فعال می‌شوند، فشار دیفرانسیل، فاضلاب را از طریق لوله‌ها به استگاه خلا هدایت می‌کنند. همچنین به‌دلیل این‌که فشار خلا به صورت دائمی وجود دارد، فاضلاب به‌هیچ‌عنوان به زمین نشت نمی‌کند. حتی اگر لوله ترک بخورد هم، سیستم خلا عملیات مکیدن خود را ادامه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

با توجه به روشهای جمع‌آوری فاضلاب و نحوه اجرایی شدن هر کدام، دیگر لازم نیست که روش‌های قدیمی را برای تصفیه فاضلاب به کار بگیرید. اما توجه کنید که کیفیت سپتیک تانک‌ها و ضخامت آن‌ها هم تاثیر زیادی بر اجراشدن صحیح تصفیه فاضلاب دارند؛ ازهمین‌رو اگر می‌خواهید هر کدام از روش‌های نوین برای دفع فاضلاب را به‌کار بگیرید، حتما سپتیک تانک‌های باکیفیت را تهیه کنید.

البته باتوجه‌به این که اکثر افراد تخصص کافی در زمینه تشخیص بهترین سپتیک تانک را ندارند، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و متخصص مانند کمپ کروپ بروید و مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه دریافت کنید.

سوالات متداول

کدام یک از روش‌های جمع آوری فاضلاب کارایی بیشتری دارد؟

روش سپتیک تانک با پمپ (STEP) و روش سپتیک تانک ثقلی (STEG) کارایی بیشتری دارند.

آیا شرایط منطقه در اجرای روش‌های نوین جمع‌آوری فاضلاب تاثیر دارد؟

بله با توجه به این که هر کدام از روش‌ها در عمیق خاصی از زمین قرار می‌گیرد و شرایط خاصی دارد، باید بر اساس شرایط منطقه هر کدام از سیستم دفع فاضلاب را انتخاب کنید.

کدام یک از روش‌های دفع فاضلاب برای مناطق سنگلاخی مناسب است؟

روش سپتیک تانک با پمپ یا همان STEP برای مناطق سنگلاخ مناسب‌تر است.

آیا در روش‌های نوین جمع‌آوری فاضلاب امکان نشت فاضلاب وجود دارد؟

خیر. در اکثر مراحل تصفیه فاضلاب با روش‌های جدید، امکان نشت داخلی و خارجی وجود ندارد.

چرا هزینه‌های روش ثقلی نسبت به روش‌های نوین بیشتر است؟

زیرا لوله‌های به کار رفته در روش ثقلی، قطر بیشتری نسبت به روش‌های جدید دارند و هزینه بیشتری برای خرید آن‌ها باید صرف کنید.