شناورسازی و چربی گیری

برای حذف چربی و روغن و جدا نمودن بعضی مواد معلق سبک از فاضلاب یا پساب مخصوصا در تاسیسات بزرگ تصفیه فاضلاب یا پساب از حوض های چربی گیری یا حوض های شناورسازی استفاده می نمایند.

چربی گیری درکارهای کوچک با استفاده از حوض های مستطیل شکل که در آنها موانعی برای تنظیم سرعت فاضلاب تعبیه شده انجام میگیرد. معمولا نسبت طول به عرض چربی گیر 2/1.5 تا 3/1 است. زمان حداکثر توقف فاضلاب و پساب در آن 3 دقیقه است، سطح لازم برای چربی گیری از این فرمول محاسبه می شود:

A=1110xq/v*v

که در آن

A= سطح چربی گیری به فوت مربع

q= میزان فاضلاب به میلیون گالن در روز

v= سرعت صعود ذرات چربی است که 10 اینچ یا 25 سانتیمتر منظور خواهد شد.

ممکن است عمل جداسازی چربی با تزریق هوای تحت فشار از کف چربی گیر انجام شود.

میزان هوای لازم برای این عمل 180 لیتر در هر مترمکعب فاضلاب تعیین شده و گاهی از نظر تازه نگهداشتن فاضلاب میزان هوای تزریقی را تا 600 لیتر در هر مترمکعب فاضلاب بالا میبرند. ممکن است برای تسریع در صعود چربی در حین هوادهی به فاضلاب 1/5-1 میلی گرم در لیتر گاز کلر نیز تزریق نمایند.

چربی های اخذ شده در چربی گیر را مستقیما به هاضمهای لجن انتقال میدهند یا نسبت به سوزانیدن آنها اقدام می نمایند.

سیستم های شناورسازی به دو صورت شناورسازی با هوای محلول بدون بازگشت جریان یا شناورسازی با هوای محلول با برگشت جریان عمل می گردد در تصفیه پساب بعضی صنایع مانند روغن کشی یکی از مهمترین مراحل تصفیه است. میزان برگشت جریان در شناورسازی نوع دوم بین 15-20% است، فشار هوا در واحد های شناورسازی میتواند2.5 تا 3.5 اتمسفر باشد.

یکی از مهمترین مشخصه واحدهای شناورسازی نسبت کیلوگرم هوا به کیلوگرم مواد جامدی است که از این طریق از فاضلاب جدا گردد. مطابق فرمول زیر است:

A/S= 10.3Sa(P-1)/Sb.Q

در این فرمول که برای شناورسازی بدون برگشت بکار می رود A کیلوهوای تحت فشار، S کیلو مواد جدا شده از فاضلاب با شناورسازی Sa حلالیت هوا میلی لیتر در لیتر که مطابق جدول زیر است:

30

20 10 0 حرارت به درجه سانتیگراد

7/15

7/18 8/22 2/29

حلالیت هوا میلی لیتر در لیتر

قسمتی از هوا که تحت فشار P  در فاضلاب حل شده که معمولا 0/8 است، Sb میلیگرم در لیتر مواد معلق فاضلاب و P فشار هوا به آتمسفر با کیلوگرم بر سانتیمتر مربع.

در شناورسازی با برگشت جریان فرمول مذکور به صورت زیر خواهد بود.

A/S=1.3Sa(P-1)R/Sb.Q

در این فرمول R میزان برگشت جریان به مترمکعب در روز و Q میزان لجن یا مواد گرفته شده در شناورسازی که برگشت داده می شود بر حسب مترمکعب در روز است.