تصفیه مقدماتی فاضلاب و پساب

در مقالات گذشته درباره مبانی طراحی تصفیه خانه های فاضلاب و پساب و همچنین شناسایی کامل آنها بحث و گفتگو به عمل آمد، در این مقاله سعی خواهد شد مسائل مربوط به تصفیه فاضلاب و پساب بطور کلی و تصفیه مقدماتی آنها بطور اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد. اصولا بعد از جمع آوری و انتقال فاضلاب و پساب به محل دفع قبل از هر عملی نسبت به تصفیه آنها اقداماتی به عمل می آید.تصفیه فاضلاب و پساب به دو منظور انجام میگیرد:

  1. تقلیل شدت آلودگی فاضلاب و پساب در حدی که تخلیه تصفیه شده آنها در محیط ایجاد آلودگی نکند.
  2. حذف یا کشتن باکتری های بیماری زای موجود در فاضلاب، به طوری که با اطمینان فاضلاب تصفیه شده در محیط تخلیه و یا در مصارفی که مجاز میباشد بتنواند بکار رود.

تصفیه فاضلاب یا پساب در سه مرحله اساسی زیر انجام خواهد گردید:

الف. تصفیه مقدماتی

ب. تصفیه بیولوژیکی

ج. تصفیه و دفع لجن های حاصل از تصفیه

در بیشتر کشورهای جهان به منظور تامین سلامت افرادی که در تماش با فاضلاب یا پساب تصفیه شده قرار میگیرند، فاضلاب تصفیه شده را قبل از دفع با بکار بردن در مصارف مختلف با استفاده از گاز کلر یا ترکیبات کلردار ضد عفونی می نمایند.

یطوریکه در مقالات گذشته گفته شده و در آینده نیز توضیح داده خواهد شد در حال حاضر فاضلاب و پساب تصفیه شده مصارفی از قبیل آبیاری، تزریق مصنوعی در زمین به منظور تقویت سفره های زیرزمین آب و مصارف دیگری که قبلا گفته شده  دارد.علاوه بر تمام مصارف یاد شده سعی بر این است که فاضلاب و پساب تصفیه شده را طی شرایط خاص در صنایع مورد استفادهقرار دهند.

لجن حاصل ازتصفیه که از مراحل مختلف تصفیه فاضلاب و پساب حاصل می گردد به علت داشتن مواد غذایی کافی و مناسب برای باروری زمین در کشاورزی به میزان قابل توجهی بکار برده می شود.

با توجه به مواد گوناگونی که در فاضلاب و پساب وجود دارد و در مقالات قبلی مفصلا درباره آنها گفتگو گردید، مهمترین روشهای تصفیه فاضلاب و پساب را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:

  1. حذف مواد معلق درشت شناور که با استفاده از آشغالگیر انجام میشود. آشغالهای گرفته شده از فاضلاب را بعد از خرد کردن به مسیر جریان تخلیه می نمایند و یا قبل از خرد کردن در زیر زمین دفن و بالاخره ممکن است آنها را بسوزانند.
  2. حذف چربی و روغن از طریق شناورسازی.
  3. حذف مواد دانه ای.
  4. حذف مواد معلق که ممکن است بطور ساده یا با استفاده از افزودن، مواد شیمیایی به فاضلاب انجام گیرد.
  5. ثبوت مواد قابل تجزیه که به صورت معلق، کلوئیدی در فاضلاب و پساب موجود است از طریق تصفیه بیولوژیکی.
  6. جمع آوری و تصفیه لجن های حاصل از تصفیه فاضلاب و پساب.
  7. سالم سازی فاضلاب یا پساب تصفیه شده.

از مهمترین دستگاه های تصفیه و پیش تصفیه فاضلاب استفاده از سپتیک تانک و چربی گیر میباشد. استفاده از سپتیک تانک و چربی گیر از جمله راه هایی است که موجب حذف مواد معلق و شناور و همچنین موجب حذف چربی از آب میگردد. جهت اطلاع از مشخصات انواع چربی گیر و سپتیک تانک و همچنین سایر روش های تصفیه آب و فاضلاب با کارشناسان گروه صنعتی و مهندسی کمپ تماس بگیرید.