تصفیه فاضلاب به وسیله زمین

فاضلاب خام یا به طور نسبی تصفیه شده را می توان به وسیله زمین مورد تصفیه قرار داد، در این عمل گیاهانی که در زمین روئیده اند، سطح خاک و کیفیت خاک دخالت داشته و قسمتی از فاضلاب تبخیر و قسمت دیگری از آن در زمین نفوذ نموده و پس از تغییراتی که در کیفیت آن داده میشود به آبهای زیرزمینی میپیونددو به علت وجود مغذی گیاهی در فاضلاب تصفیه آن با زمین قدرت باروری زمین را بالا برده و گیاهان از رشد زیادتری برخوردار خواهند شد، فلسفه مصرف فاضلاب خام یا به طور نسبی تصفیه شده در کشاورزی نیز به همین علت است.

علاوه بر فاضلاب خام از فاضلابی که به طریقه های بیولوژیکی کاملا تصفیه شده در آبیاری زمینهای کشاورزی مصارف دیگری چون غنی ساختن سفره های زیر زمینی آب و یا مصارف صنعتی استفاده می کنند. تصفیه فاضلاب به وسیله زمین از نظر تاریخی به زمان های قدیم مربوط است، قدیمی ترین طرح تصفیه فاضلاب با زمین در آلمان 300 سال سابقه دارد. در اروپا به علت آلودگی بیش از حد جریانها در اثر تخلیه فاضلاب و پساب تصفیه با زمین توسعه زیادی یافته است، در حال حاضر نیز در اغلب کشورهای دنیا، روش تصفیه با زمین برای فاضلاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ظرفیت تصفیه فاضلاب در خاک به 3 عامل مهم زیر بستگی دارد:

1- عمل فیزیکی

وقتی فاضلاب در زمین تخلیه شد تصفیه آن با نفوذ در خاک و صاف شدن از طریق لایه های خاک شروع شده و مواد معلق در خلل و فرج خاک متوقف خواهد گردید. اگر تهویه این خلل و فرج به خوبی انجام شود عمل اکسیداسیون مواد متوقف شده در آنها انجام خواهد گردید، عمل فیزیکی خاک در تصفیه فاضلاب عمدتا به کیفیت خاک مربوط است. خاکهای محتوی مواد دانه ای برای تصفیه فاضلاب مناسب ترند، زیرا فضای خالی زیادتری برای صاف شدن فاضلاب دارند، خاکهای سنگین رسی یا خاکهای متراکم هیچگاه برای تصفیه فاضلاب مناسب نیستند.

2- عمل شیمیایی

اکسیداسیون مواد آلی فاضلاب مهمترین عمل شیمیایی هستند که در تصفیه فاضلاب در خاک اتفاق می افتد.

3- عمل بیولوژیکی

مواد آلی فاضلابی که در زمین نفوذ نموده در اثر باکتریهای موجود در خاک به مواد غذایی مورد نیاز گیاهان تبدیل می شود و این مواد در صورتی که ریشه گیاه در زمین باشد مورد استفاده قرار میگیرد، تجزیه مواد آلی در خاک هم ممکن است تحت شرایط هوازی و هم تحت شرایط بیهوازی باشد ولی مرجع است این تجزیه در شرایط هوازی به عمل آید.اکسیژن مورد نیاز  تجزیه مواد آلی نفوذی در خاک معمولا در خلل و فرج خاک موجود است، گاز کربونیک حاصل از این تجزیه از لابلای خاک به خارج انتقال می یابد و اکسیژن نیز از اتمسفر به داخل خاک راه خواهد یافت، این تبادل اکسیژن و گاز کربونیک را باد تشدید می کند، عواملی چون اختلاف درجه حرارت، فشار و نحوه زه کشی خاک در این تبادل دخالت دارند.

روش تصفیه فاضلاب با خاک ممکن است تحت شرایط زیر مناسب باشد:

1- اگر زمین وسیعی در اختیار باشد از آبیاری با فاضلاب می توان برای رشد زیادتر گیاهان و محصول بیشتر استفاده نمود.

2- زمینی که برای تصفیه فاضلاب به کار میرود نباید رسی و متراکم باشد بلکه باید ماسه ای یا شنی یا رسوبات نازله به وسیله باران باشد تا خاکها بهتر تهویه شده و تجزیه مواد آلی فاضلاب تحت شرایط هوازی انجام گیرد.

3- بارندگی در نقطه ای که فاضلاب با زمین تصفیه میشود باید کم باشد تا از قدرت جذب زمین در تصفیه بهره بیشتری گرفته  شود.

4- اگر در نزدیکی اجتماعات جریان آب یا رودخانه ای موجود نیست قطعا تصفیه فاضلاب با زمین مناسبترین و بهترین روش خواهد بود.

5- سفره های زیرزمینی آب باید تقریبا عمیق باشد.

6- اگر جریان آبی در نزدیکترین اجتماعات با دبی کم موجود باشد می توان به صورت تناوبی از تصفیه با زمین استفاده و فاضلاب تصفیه شده را به رودخانه تخلیه نمود.

7- بیشترین محصولات کشاورزی می تواند با فاضلاب رشد کند، زیرا فاضلاب از ارزش باروری زیادی برخوردار است.

وقتی فاضلاب برای تصفیه در زمین پخش گردید علاوه بر گرفتگی منافذ خاک که ممکن است در روند تصفیه ایجاد اشکال کند، بعضی از انواع باکتری ها احتمالا رشد و تکثیر نموده و چه بسا باعث پراکندگی بیماریهای مختلف شوند. اگر منافذ خاک مسدود شود با اعمال یکی از سه روش زیر می توانیم اشکال را برطرف کنیم.

1)باید در فاضلاب تصفیه مقدماتی انجام گیرد تا برای تصفیه با زمین مناسب گردد.

2)فاضلاب را قبل از تخلیه در زمین با آب خالص مخلوط تا ضمن رقیق شدن شدت آلودگی آن پایین آید.

3)بار BOD تخلیه شده در زمین را کاهش داد.

در شهر های بزرگ که تولید فاضلاب زیاد است اعمال روش اول مناسب تر است ولی در اجتماعات کوچکتر روشهای دوم و سوم عملی تر به نظر می رسد.

شرکت کمپ کروپ در سال 1379 تاسیس و با بهره گیری از فن آوری پیشرفته روز جهانی مبادرت به تولید انواع سپتیک تانک وچربی گیرهای پیش ساخته بتنی، فایبرگلاس و پلی اتیلن نموده و هم اکنون بعد از گذشت 13 سال، فعالیت خود را بر انواع روشهای تصفیه آب و فاضلاب شهری و پساب صنعتی متمرکز نموده است.

برخی از خدمات ما:

مشاوره، طراحی و اجرای سیستمهای تصفیه فاضلاب ( سپتیک تانک ، چربی گیر، پکیج تصفیه فاضلاب ،  ازن زن،کلرزن)

مشاوره، طراحی و اجرای سیستمهای تصفیه آب(آب شیرین کن،فیلتر شنی،فیلتر کربنی)

مشاوره، طراحی و اجرای انواع مخازن مایعات آشامیدنی، غیرآشامیدنی، صنعتی و شیمیایی از جنس فایبرگلاس FRP و پلی اتیلن  PE( مخزن فایبرگلاس،مخازن فایبرگلاس،مخزن پلی اتیلن)

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه محصولات و خدمات مراجعه نمایید