تصفيه و ضد عفوني آب و فاضلاب

امروزه حفظ منابع آب ، يعني حياتي ترين ماده اي که بشر به آن نياز دارد بطور فزاينده اي مورد توجه مجامع مختلف بين المللي قرار گرفته است . رشد روزافزون جمعيت و در نتيجه بهره برداري بيش از حد از منابع محدود آب از يک طرف و آلوده شدن آنها بسبب فعاليتهاي گوناگون زيستي ، کشاورزي و صنعتي بشر از طرف ديگر همگي دست به دست همديگر داده و زنگ خطر بحران آب را در سالهاي آينده به صدا در آورده است.
بنابراين حفظ کيفيت فيزيکي و شيميايي و بيولوژيکي منابع آب سرلوحه فعاليت بسياري از سازمانهايي است که به نحوي با اين منابع سرو کار دارند و بستگی به نحوه تصفیه و ضد عفونی فاضلاب .

اين مهم از دو جنبه کلي قابل توجه است:

١ -افزايش کيفيت آبي که بايد به مصارف گوناگون برسد که تحت تاثير سه عامل عمده بوده است
-افزايش آلاينده ها در منبع طبيعي آب.

تصفیه و ضد عفونی فاضلاب
-آزمايشهاي کيفي آب و فاضلاب با دقت بالا.

  • پکیج تصفیه فاضلاب
  • سپتیک تانک
    -افزايش سطح استاندارد آب آشاميدني.
    تحولاتي که در چند سال اخير موجب پيشرفت تکنولوژي تصفيه آب و افزايش کيفيت آب آشاميدني شده است بشرح ذيل مي باشد:
    حذف مرحله کلر زني در ابتداي تصفيه خانه ( استفاده از کلر فقط در آخرين مرحله تصفيه ×
    براي بهره برداري از کلر باقي مانده در شبکه. (
    استفاده از ازون و پرتودهي فرابنفش در مراحل مختلف تصفيه. × استفاده بيشتر از سيستم ازون ، بويژه استفاده از اکسيژن براي تغذيه دستگاه و بهره گيري × از برق با فرکانس متوسط ،باعث شده تا غلظت ازون بالا رفته و در نتيجه طراحي دستگاههاي توليد ازون کوچکتر شود که نهايتا منجر به کاهش سرمايه گذاري اوليه براي تصفيه بروش ازون مي گردد.
    ٢ – افزايش کيفيت فاضلاب تصفيه شده گوناگون شهري ، روستايي ، کشاورزي و صنعتي. پر واضح است که اهميت اين تصفیه و ضد عفونی فاضلاب جنبه زياد بوده و اگر تمام توجه به آن معطوف مي شد هيچگاه بشر با بحران کم آبي روبرو نمي شد.