تغذیه‌ی آب زیرزمینی با استفاده از آب بازیابی شده

تغذیه‌ی آب زیر زمینی در موارد زیر به کار میرود: (1) کاهش، متوقف ساختن و یا معکوس نمودن کاهش سطوح آب زیرزمینی (2) حفاظت از آب زیرزمینی شیرین در لایه های آبخیز ساحلی در برابر نفوذ آب شور از سوی اقیانوس و (3) ذخیره سازی آب سطحی منجمله سیلاب یا دیگر آب های مازاد، و آب بازیابی شده برای مصرف در آینده. تغذیه آب زیرزمینی همچنین در احیاء زمین و سیستم های دفع که در آن فاضلاب شهری و صنعتی از طریق نفوذ و تراوش دفع می شودف نیز صورت می گیرد.

تغذیه ی آب زیر زمینی با استفاده از آب بازیابی شده روشی برای استفاده مجدد آب است که نتیجه آن مدیریت هدفمند منابع آب زیرزمینی می باشد. مزایای ذخیره سازی آب زیرزمینی عبارت است از: (1) هزینه تغذیه مصنوعی احتمالا کمتر از هزینه ی منابع سطحی مشابه می باشد؛ (2) لایه های آبخیز به عنوان یک سیستم توزیع عمل خواهند کرد و در نتیجه نیازی به خطوط لوله یا مجاری نخواهد بود. (3) آب ذخیره شده در ذخایر سطحی تحت تاثیر تبخیر خواهد بود. همچنین در نتیجه جلبک ها و دیگر فعالیت های محیط آبی  مشکلات مربوط  به بو و طعم نیز قابل توجه می باشند؛ (4) ممکن است مکان های مناسب برای ذخیره سازی سطحی از نظر زیست محیطی در دسترس  و یا قابل قبول نباشند؛ و (5) تلفیق تغذیه ی آب زیر زمینی در طرح استفاده ی مجدد غیر مستقیم به لحاظ تبدیل آب بازیابی شده و آب زیرزمینی، دارای مزایای غیر مستقیمی از نقطه نظرهای سلامت، روانی و زیبایی است.

روش های تغذیه ی آب زیرزمینی

تغذیه آب زیر زمینی عموما به وسیله آب بازیابی شده به کار میروند: (1) توزیع در حوضچه ها، و (2) تزریق مستقیم به لایه های آبخیز.

تغذیه ی آب زیر زمینی از طریق توزیع سطحی:

توزیع سطحی از ساده ترین، قدیمی ترین و متداول ترین روش تغذیه ی آب زیرزمینی است. در گسترش سطحی ، آب از حوضچه های گسترش سطحی به سمت مناطق غیر اشباع آب زیرزمینی (خاک آب) تراوش می نماید. حوضچه های نفوذ به واسطه ی استفاده بهینه از فضا  و نیاز اندک به نگهداری از مطلوبترین روش های تغذیه هستند. بر مبنای یافته های اخیر، این فرضیه که منطقه ی خاک آب را میتوان برای تصفیه ی مواد آلی در میزان نا چیز به کار گرفت مورد تردید قرار گرفته است. بر مبنای یافته های اخیر این طور بنظر میرسد که بخش اعظم جریان در مسیرهای انتخابی ستون خاک به  سمت پایین حرکت می کند و ضمن این عبور تصفیه ای انجام نمی شود یا میزان تصفیه انجام شده ناچیز است.

هنگامی که شرایط هیدرولوژیکی برای تغذیه ی آب زیرزمینی از طریق حوضچه های توزیع سطحی مساعد است، بازیابی آب را میتوان از طریق نفوذ (که به آن سیستم تصفیه ی خاک لایه ی آبخیز یا تصفیه ی خاکی گفته می شود) به آسانی انجام داد.

تغذیه ی آب زیرزمینی با تزریق مستقیم:

تغذیه ی مستقیم زیرسطحی عبارت است از انتقال و تزریق مستقیم آب به لایه های آبخیز است. در تزریق مستقیم عموما آب بازیابی شده با سطح بالای تصفیه مستقیما به منطقه آب زیرمینی اشباع که عموما یک لایه ی آبخیز محصور است تزریق می شود. تغذیه ی آب زیرزمینی با روش تزریق مستقیم در بیشتر موارد در جایی که آب زیرزمینی از عمق بالایی برخوردار است یا جایی که موقعیت جغرافیایی یا روش های استفاده از زمین، توزیع سطحی را غیر ممکن یا پر هزینه کرده است، استفاده می شود. این روش تغذیه ی آب زیرزمینی خصوصا در ایجاد موانع آب شیرین در لایه های آبخیز ساحلی در برابر نفوذ آب شور از سمت دریا مورد استفاده می باشد.

برای مطالعه بیشتر و همچنین آشنایی با محصولات و خدمات گروه صنعتی کمپ به بخش مقالات و تماس با ما مراجعه فرمایید.