برج خنک کننده frp

در این مقاله تصمیم داریم  به بررسی و توضیح برج خنک کننده frp و مشخصات آن بپردازیم. در واقع برج خنک کننده دستگاهی است که گرمایی که در فرایندها، ماشین ها و … به وجود آمده است را از آبی که در حال جریان است می گیرد و از طریق تبخیر آن را به اتمسفر انتقال می دهد و دوباره آب خنک را به سیستم باز می گرداند. در ادامه با شناخت برج خنک کننده های frp  و ویژگی های آنها با ما باشید.

برج خنک کننده frp
برج خنک کننده frp

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد:

  • برج خنک کننده مورد نظر چیست؟
  • مشخصات عمومی برج خنک کننده فایبر گلاس
  • مزیت های مقاوم سازی برج خنک کننده با FRP

 

برج خنک کننده مورد نظر چیست؟

برج خنک کننده فایبر گلاس (Fiber Reinforced plastic (FRP) Cooling Tower)  یک دستگاهی برای انتقال انرژی حرارتی از آب به هوا می باشد که از این عمل برای خنک سازی آب در فرایندهای مختلف مثل صنعت، کندانسورهای چیلرو موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است که بدانید که عمل خنک کردن و کاهش دمای آب نزدیک به دمای حباب تر در نظر گرفته می شود. این تبادل حرارت خیلی پیچیده است که به جز فرایند انتقال حرارت عمل انتقال جرم هم صورت می گیرد.

این دستگاه ها برخلاف شکل ظاهری ساده ای که دارند دستگاه های خیلی پیچیده ای هستند و دارای محاسبات دقیقی می باشند که خیلی از تولید کنندگان از انجام این محاسبات عاجرند و نرم افزاری هم برای آن ندارند. به این نکته باید توجه کرد که در برج های خننک کنده قسمت اصلی خنک سازی آب به وسیله ی تبخیر انجام می شود.

برای ساخت برج های خنک کننده از مواد گوناگونی استفاده می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برج ها از نظر جنس بدنه ای که دارند به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  • برج های بتنی سایز بزرگ
  • برج های فلزی از جنس گالوانیزه
  • برج هایی که از کامپیوزیت های پلاستیکی ساخته شده اند ( برج های فایبر گلاس یا اف آر پی از این مدل می باشند).

یک ماده کامپوزیت درواقع به شکل رشته هایی از الیاف شیشه ساخته می شود و این رشته ها از اجزای متفاوتی مثل کربن، شیشه، چوب و کاغذ به وجود می آیند که با توجه به نیاز و کاربرد در صنعت برای برج خنک کننده ها از همین الیاف و رشته های باریک  و شیشه ای استفاده می شود.

برج خنک کننده مورد نظر چیست؟
برج خنک کننده مورد نظر چیست؟

مشخصات عمومی برج خنک کننده فایبر گلاس:

عملکرد این نوع برج خنک کننده: عملکرد این نوع برج های خنک کننده فایبر گلاس بر طبق انستیتوی برج خنک کن آمریکا ساخته شده است و در ضمن عملکرد این نوع برج ها توسط سازمان محیط زیست تایید شده است.

سیستم محرکه در FRP: استاندارد همه ی الکتروموتورهای محرک فن از نوع UL می باشد و در محیط های مرطوب حساسیت IP55 دارند و از نظر استقرار در دسته  VI می باشند و از لحاظ خشک شدن در گروه T.E.A.O و T.E.F.C قرار می گیرد و مارک همه الکتروموتورها زیمنس آلمان می باشد.

بدنه و تشک در FRP: جنس قطعات تشک و بدنه همه از فایبر گلاس تقویت شده می باشد که استحکام زیادی داند همچنین این قطعات در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند.  برای بالا بردن استحکام و زیبایی بدنه این نوع برج خنک کننده ها از دو لایه روکش خارجی پوشیده شده است.

المانه های خنک کننده:  المانهای خنک کننده در این برج ها صلب می باشد و در برابر فرسودگی و آسیب های بیولوژیکی مقاوم شده است و بر طبق استاندارد ASTM- E84-81a  در برابر آتش خاصیت خود خاموشی دارد. سطح این ورقه های پکینگ به صورت موج دار و لایه زنبوری روی هم می باشد تا به وسیله ی آن بتواند یک بستر مناسب برای تشکیل آب و تبخیر سریع آن، میزان انتقال حرارت را به بیشتر حد ممکن برساند.

سیستم فن:  فنی که در این مدل برج ها به کار می رود همه به شکل جریان محوری و از جنس فایبر گلاس و یا پلی آمید الیاف می باشد.

توجه شما را به مقالاتی مانند برج خنک کننده آزمایشگاه ترمودینامیک و برج خنک کننده pdf و Word برج خنک کننده و طراحی برج خنک کننده و برج خنک کننده نیرو گاه جلب می کنیم و امیدواریم از این مطالب استفاده کافی را ببرید

مزیت های مقاوم سازی برج خنک کننده با FRP:

  • در برابر فرسودگی، خوردگی در آینده به خاطر آب بندی که شده است بسیار مقاوم می باشد.
  • برای تقویت نقطه ای در محل آسیب دیده بسیار مناسب است.
  • به منظور یکسان سازی با سازه اصلی، امکان رنگ آمیزی در سطح تمام شده و مقاوم سازی شده وجود دارد.
  • کم کردن میزان افزایش ضخامت المان تا حد ۱۳ میلی متر
  • پروژه مقاوم سازی برج خنک کننده در زمان مشخص شده تمام می شود که این خود از مزایای سرعت مقاوم سازی با مصالح FRP می باشد.
مزیت های مقاوم سازی برج خنک کننده با FRP:
مزیت های مقاوم سازی برج خنک کننده با FRP:

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کافی را در مورد برج های خنک کننده FRP به شما داده باشیم.