نقش سپتیک تانک

امروزه با توجه به کاهش روز افزون منابع آبی در کشور و با در نظر گرفتن این حقیقت که 3/2 از مساحت کشور را مناطق کویری و خشک تشکیل داده، ارزش آب آشامیدنی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. آمارها نشان میدهد که بخش عظیمی از منابع آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد. برای مدیریت بهینه مصرف منابع آب شیرین، علاوه بر صرفه جویی، استفاده از روشهایی همچون بازیابی و استفاده مجدد از پساب ها  را ضروری مینماید.

سپتیک تانک

از مهمترین اقدامات در راستای مدیریت منابع آبی، جلوگیری از آلودگی منابع آب های زیر زمینی است. در این راستا میتوان با چند راهکار ساده اقدامات پیشگیرانه ای انجام داد.

استفاده از مخازن سپتیک تانک در دفع فاضلاب یکی از این روشها میباشد.

سپتیک تانک یا به زبان ساده تر گندانبار که بعنوان یک واحد ساده پیش تصفیه  کار میکند،میتواند در حدود 50 درصد فاضلاب را تصفیه و با توجه به مکانیزم خاص ساختار داخلی آن میتواند  CODو BOD انواع فاضلاب پساب و فاضلاب را بطور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. بهمین دلیل امروزه بسیاری از سازمان های زیست محیطی و بهداشتی در اغلب شهرهای بزرگ و کلانشهر ها، واحد های صنعتی و نیمه صنعتی را ملزم به استفاده از سپتیک تانک مینمایند.

عملکرد سپتیک تانک:

ساختمان عمده سپتیک تانک از یک مخزن( در احجام گوناگون) که داخل آن به 2 قسمت تقسیم میشود و یک ورودی و یک خروجی که به شبکه فاضلاب یا چاه جذبی متصل میشود تشکیل شده است. مخزن اصلی سپتیک تانک توسط جداره ای به دو قسمت مجزا تقسیم میشود که از قسمت بالای جداره میانی باهم مرتبط میشوند. فاضلاب خروجی واحد مورد نظر از طریق ورودی سپتیک تانک وارد قسمت اول مخزن شده و پس از ایجاد سکون و ته نشینی مواد جامد در بخش نخست توسط باکتری های بی هوازی تجزیه شده و به حالت مایع و گاز تغییر حالت میدهند که گازها از طریق ونت هواکش به خارج از مخزن هدایت شده و مابقی به بخش دوم مخزن وارد شده وبه صورت مایع از خروجی که به بخش دوم مخزن متصل است به بیرون هدایت میشود

از عمده مزایای سپتیک تانک میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

جلوگیری از آلوده شدن منابع آبهای زیرزمینی

انجام عمل پیش تصفیه و کاستن از آلودگی فاضلاب های ورودی به تصفیه خانه های بزرگ

کاهش قابل ملاحضه ی BODو COD فاضلاب

کاهش هزینه های بالای هدایت فاضلاب به تصفیه خانه های بزرگ

بالا بردن کارایی واحد های تصفیه فاضلاب نهایی