موارد استفاده از برج خنک کن

در بسیاری از صنایع برای خنک کاری و گرفتن حرارت اضافی، از مایع آب استفاده میشود. بمنظور صرفه جویی و استفاده مجدد از آب در این چرخه از انواع برج خنک کن (cooling tower) استفاده میگردد.

اندازه برج های خنک کن با توجه به مورد و محل استفاده از یونیت های کوچک قابل نصب بر روی پشت بام ها تا برج های هذلولی با ارتفاع 200 متر و قطر 100 متر و یا سازه های مکعبی با بیش از 40 متر ارتفاع و 80 متر طول متغیر است.

مکانیزم اغلب برج های خنک کن اینگونه است که با ایجاد تبادل دمایی مابین آب و هوای آزاد و در گردش باعث کاهش دمای آب شده و پس از کاهش دمای آب، مجددا به مدار خنک کاری باز میگردد که این امر باعث جلوگیری از حدر رفت آب و صرف جویی آن در صنعت میگردد.

در انتخاب محل نصب برج خنک کننده باید به چند نکته ضروری توجه داشت. محل نصب برج خنک کننده باید بگونه ای باشد که در آن هوای آزاد در جریان بوده در نتیجه امکان خروج هوای گرم از داخل به بیرون و همچنین ورود هوای آزاد به داخل وجود داشته باشد. همچنین در صورت استفاده از چند برج خنک کننده در مجاورت همدیگر با توجه به حجم دستگاه ها میبایست فاصله به گونه ای تنظیم گردد که هوای گرم خارج شده از دستگاه ها مجددا وارد دستگاه های مجاور نگردد.

در استقرار و نصب برج خنک کننده در محل مورد نظر باید از استحکام دستگاه در محل مورد نظر اطمینان کامل حاصل شود و جهت تحقق این امر استفاده از مصالح ساختمانی و ساپورت های تثبیت کننده ضروری میباشد.