برج خنک کننده چیست و چگونه عمل میکند؟

برج های خنک کننده چه هستند؟

برجهای خنک کننده یک نوع خاص از مبدل حرارتی هستند که به آب و هوا اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا درجه حرارت آب گرم را کاهش دهند. در خلاصه ای کوتاه، یک برج خنک کننده، آب های گرم را که از طریق تجهیزات صنعتی و فرآیند صنعتی گرم می شود، خنک می کند.

آب داغ معمولا توسط کندانسور تهویه مطبوع یا سایر فرآیندهای صنعتی ایجاد می شود. این آب از طریق لوله ها به داخل برج خنک کننده پمپ می شود. نازل برج های خنک کننده برای اسپری آب روی “پکینگ ها” استفاده می شود، که سرعت جریان آب را کاهش می دهد و حداکثر مقدار سطح آب را برای بهترین تماس آب و هوا امکان پذیر می کند. آب در جریان برج خنک کننده در معرض هوا قرار می گیرد. هوا توسط موتور فن “موتور خنک کننده توربین” به داخل مکیده می شود.

وقتی هوا و آب با هم جمع می شوند، مقدار کمی از آب تبخیر می شود، ایجاد یک عمل خنک کننده. آب سردتر به پروسه / تجهیزاتی که گرما یا کندانسور را جذب می کند، پمپ می شود. این حلقه را بارها و بارها تکرار می کند تا تجهیزات خنک کننده یا دستگاه های گرمازا را به طور مداوم خنک کند.

انواع مختلفی از برج های خنک کننده وجود دارد اما اصول کار خنک کننده برج تقریبا مشابه هستند. اکثر برج های خنک کننده بر اساس اصل “خنک کننده تبخیری” کار می کنند.

خنک کننده تبخیری چیست؟

خنک کننده تبخیری فرایندی است که آب گرم از یک فرآیند صنعتی به بالای برج خنک کننده که در آن سیستم توزیع آب است، پمپ می شود. سپس آب توسط مخازن برج خنک کننده به عرشه مرطوب توزیع می شود. در عین حال، هوا از طریق دریچه های ورودی هوا کشیده می شود و آب را تبخیر می کند. تبخیر باعث می شود که گرما از آب خالص برداشته شود. هوای داغ به طور طبیعی از برج خنک کننده خارج می شود.

برج های خنک کننده در دو نوع جریان متقاطع و جریان مخالف در ابعاد و اندازه های مختلف تولید و به فروش می رسند. در ادامه به توضیح مختصری از برج های خنک کننده جریان متقاطع و جریان مخالف می پردازیم.

برج های خنک کننده جریان متقاطع:

در این نوع برج ها آب خروجی از شبکه لوله کشی واحد های صنعتی به وسیله آب پخش کن های تعبیه شده در بالای برج به داخل برج تزریق می شوند.در همین هنگام هوای خنک از بیرون برج به وسیله ی فن تعبیه شده در بالای برج، از کناره های برج به سمت داخل برج مکیده می شوند که باعث می شود هوای خنک مکیده شده آب را در مسیر حرکتش سرد کند.

برج های خنک کننده جریان مخالف:

در این نوع برج ها نیز هوای خنک از بیرون به داخل برج مکیده می شود ولی با یک تفاوت که از پایینی ترین نقطه آن وارد برج می شود که باعث میشود در داخل برج به جریان در آید ولی در خلاف جهت حرک آب گرم. در نتیجه ی آن آب سرد شده و از زیر برج دوباره به سمت واحد صنعتی برای خنک کردن هدایت می شود.