عملکرد برج خنک کننده

برج خنک کننده

برج خنک کننده دستگاهی است که دمای آب در گردش در مدارها و سایر دمنده ها را به وسیله ی ایجاد همرفتی بین آب و هوا، کم کرده و دوباره به مدار   می فرستد. با توجه به اینکه اکثر مناطق ایران ، بیابانی و نیمه بیابانی می باشد، آب در این مناطق از اهمیت بالایی برخوردار بوده و استفاده ی دوباره ی از آن از لازم میباشد. در چنین مکان هایی استفاده از وسیله ای چون برج خنک کننده پیشنهاد می شود.

برج های خنک کننده شرکت مهندسی کمپ در ابعاد و اندازه های مختلف در دو نوع مخروطی و مکعبی از جنس فایبرگلاس ساخته می شنود.

اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده:

  • بدنه: بدنه برج خنک کننده از جنس فایبرگلاس بوده و قطعات داخلی آن توسط پیچ و مهره ضد زنگ به هم متصل و بدنه یکپارچه برج را تشکیل میدهند. بدنه، سطوح خنک کننده PVC را محصور کرده و جریان هوای مکشی را بر روی سطوح خنک کننده امکان پذیر می سازد.
  • باسین (تشت): تشت جهت جمع آوری آب پس از ریختن از پکینگها استفاده می شود. علاوه بر این تشت بعنوان منبع آب نیز عمل می کند. جنس باسین از جنس فایبرگلاس می باشد.
  • سطوح خنک کننده (پکینگ): سطوح خنک کننده طوری طراحی شده اند که بیشترین سطح تماس بین آب و هوا حاصل و بهترین امکان انتقال حرارت و جرم صورت پذیرد. توزیع یکنواخت آب و مکش یکنواخت هوا در سطح مقطع این مهم را امکان پذیر ساخته است.
  • فن: فن های چند پره آکسیال، قابل تنظیم، ضد خوردگی و سبک، برای جابه جایی حجم زیادی از هوا با حداقل مصرف انرژی و حداقل صدا طراحی شده اند که از مشخصه های بارز برجهای شرکت مهندسی کمپ می باشند.
  • آب پخش کن: آب پخش کن از جنس آلومینیوم ریخته گری و تراشکاری با کمک لوله های PVC فشار قوی که به صورت رادیال آب را از طریق سوراخهایی که در لوله ها تعبیه شده بر روی سطوح خنک کننده توزیع می کند.

 

اصول عملکرد برج های خنک کننده شرکت مهندسی کمپ:

سیستم اتوماتیک چرخش آب پخش کن (اسپرینکلرهای چرخشیrotating spinkler)، آب داغ را به صورت یکنواخت روی سطوح خنک کننده پخش می کنند. هوای خشک به صورت همزمان در جهت مخالف ریزش آب به طرف بالا مکش و باعث تبخیر قسمتی از آب داغ و خنک شدن باقیمانده آب میشود. آب خنک شده در تشت ( Basin )جمع شده و از طریق لوله های خروجی به منبع حرارتی جهت چرخش مجدد پمپ می شود.