سپتیک تانک پلی اتیلنی، راه اندازی و نگهداری آن

راه اندازی و نگهداری سپتیک تانک پلی اتیلنی

سپتیک تانک یا به بیان ساده تر گندانبار همان نوعی مخزن پلی اتیلن می باشد ولی با کمی تغییر. مخزن پلی اتیلنی کلا از یک قسمت تشکیل شده ولی سپتیک تانک به وسیله ی بافل به دو قسمت نا مساوی تقسیم شده می باشد. سپتیک تانک دارای دو عدد دریچه ی بازدید می باشد ولی مخزن دارای یک عدد دریچه ی بازدید می باشد.

با توجه به اینکه محیط زیست بسیار آسیب پذیر می باشد، باید مراقب باشیم که مواد شیمیایی خطرناک را به مخزن سپتیک منتقل نکنیم. برای اطمینان از اینکه عملکرد مخزن خوب است، باید سطح نیتروژن و لجن مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار لجن خالص مورد نیاز است. یکی از مشکلات موجود در مخازن سپتیک تانک این است که وقتی مخزن تقریبا پر از جامدات است، لجن جریان ورودی از طریق کانال را از بین می برد و زمان برای ته نشین شدن مواد جامد و لجن کافی نمی باشد به همین دلیل ظرف چند دقیقه از مخزن خارج می شود، به همین دلیل بهتر است مخازن سپتیک در هر 2 تا 5 سال تخلیه شود. بهترین روش برای تخلیه لجن استفاده از تکنولوژی تخلیه موتوری (پمپ)  است، ولی تخلیه دستی نیز می تواند یک گزینه باشد. این یک کار غیر بهداشتی است و باید اطمینان حاصل شود که در طول تخلیه روی سطح بیرونی مخزن و اطراف آن ریخته نشود، چرا که لجن منتهی شده از مخزن سپتیک شامل لجن تازه است و خطر انتقال بیماری های منشاء مدفوعی را دارد. لجن خارج شده باید خشک شود و بیشتر تحت درمان قرار می گیرند.

سپتیک تانک ها باید از زمان به زمان بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها ضد آب هستند. بازرسی معمول نیز برای حذف آوارهای شناور مانند مواد زائد و گریز ضروری است تا اطمینان حاصل شود که در ورودی یا خروجی هیچ انسدادی وجود ندارد و برای بررسی اینکه آیا لجن مورد نیاز است.

قابل اجرا بودن یا نبودن.

این تکنولوژی بیشتر در سطح خانوار استفاده می شود. سپتیک تانک های بزرگتر میتوانند برای چند خانه کنار هم و یاآپارتمان های مسکونی و اداری و یا ساختمانهای عمومی (به عنوان مثال، مدارس) طراحی شوند.

فاضلاب های خارج شده از مخازن سپتیک تانک می توانند در چاله های آب آشامیدنی، چشمه یا چاله ها نفوذ کنند. این فاضلاب هنوز حاوی پاتوژن ها است و بنابراین نباید برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کرد و نباید آن را به کانال ها یا تخلیه های سطحی آب ریخت. اگر مخازن سپتیک در مناطق پرجمعیت استفاده شوند، نباید از چاه های جذبی استفاده کرد زیرا  در این صورت، زمین اشباع شده و آلوده خواهد شد و فاضلاب ممکن است به سطح برسد و خطر جدی برای سلامتی ایجاد کند. بجای چاه جذبی، مخازن سپتیک باید به شبکه فاضلاب شهری و یا به یک واحد تصفیه فاضلاب (پکیج تصفیه فاضلاب) متصل شود.با وجود اینکه مخازن سپتیک ضد آب هستند، توصیه می شود که آنها را در مناطقی با جداول آب زیرزمینی یا جایی که سیل های مکرر وجود دارد ساخته نشود.