گند زدایی آب با کلرزن

از اوایل سال های 1900 میلادی همزمان با استفاده از ترکیبات کلر بعنوان اصلی ترین ماده گندزدایی و میکروبکشی آب آشامیدنی، بیماری های واگیری و مرتبط با آب های آلوده بشدت کاهش یافت. پس از آن تاریخ روش های مختلفی از جمله استفاده از گاز ازن و اشعه فرابنفش برای میکروب زدایی آب مورد استفاده قرار گرفت ولی هیچیک از این روشها جایگزین مناسبی برای ترکیبات کلر واقع نشد. هزینه نسبی کمتر در مقایسه با سایر روش ها، استفاده راحت تر و مقرون بصرفه بودن از جمله دلایلی هستند که  کلر و ترکیبات آن تا به امروز در بسیاری از نقاط دنیا بعنوان اصلی ترین مواد برای گندزدایی آب آشامیدنی مطرح میباشد.

کلرزنی

کلرزنی از جمله مراحل مهم تصفیه شیمیایی آب است که برای گندزدایی (ضد عفونی) در مخازن ذخیره و در بدو ورود به سیستم توضیع آب انجام میشود.

در بسیاری از سیستم های آب، تزریق کلر در تصفیه خانه ها و منابع آب آشامیدنی قبل از ورود آب به شبکه صورت می گیرد که این امر باعث وجود غلظت بیش از اندازه کلر باقیمانده در گره های نزدیک به مخازن ذخیره و عدم وجود میزان کلر باقیمانده مناسب در گره های انتهایی شبکه در برخی از ساعات می شود. برای رفع این مشکل می توان از بوستر پمپ های تزریق کلر در مکان های مورد نیاز استفاده نمود.

دستگاه کلرزنی

سیستم کلرزنی شامل پمپ تزریق کلر با پوشش های مقاوم در برابر خوردگی و در ظرفیت های مختلف بر مبنای لیتر بر ساعت و فشار کاری بر مبنای بار محاسبه و طراحی میگردد. این سیستم دارای شلنگ مکش از داخل مخزن و شیر تخلیه بر روی خط میباشد. همچنین برای اختلاط کلر از یک مخزن (معمولا از جنس پلی اتیلن) و یک الکترو پمپ و یک پروانه ضد زنگ استفاده میگردد که همگی میباست بر روی یک شاسی مستحکم فلزی مستقر و نصب گردند. درنهایت برای کنترل و راهبری سیستم الکتریکی پکیج میبایست از یک تابلوبرق مناسب که بر روی شاسی نصب میگردد بهره جست.

همچنین پکیج های تزریق کلر ساخت گروه صنعتی و مهندسی کمپ قابلیت اضافه نمودن تجهیزات اختیاری و سفارشی از جمله شاسی استیل ضد زنگ، استفاده از سنسور اندازه گیری  online کلر آزاد و … را دارا میباشد.