مراحل تصفیه فاضلاب و راندمان تصفیه فاضلاب در هر مرحله

مراحل تصفیه فاضلاب و راندمان هر مرحله تصفیه فاضلاب شامل مراحل زیر می باشد:

تصفیه فاضلاب به صورت کلی طی سه مرحله اصلی انجام میگیرد که بسته به خروجی مورد نیاز از هر یک یا ترکیبی از روش های تصفیه فاضلاب استفاده میگردد.در این مقاله به بیان اینکه کدام یک از این مراحل تصفیه فاضلاب در ایران متداول می باشد نیز اشاره میگردد.

به طور کلی مراحل تصفیه فاضلاب به سه مرحله اصلی، مرحله اولیه،مرحله ثانویه و مرحله سوم تقسیم می گردد که در هر یک از این روشها و مراحل تصفیه فاضلاب نسبت به تعریف واحدهای عملیاتی و فرآیندی و راندمان تصفیه فاضلاب در انتهای هر یک از این مراحل میپردازیم.

در تصفیه فیزیکی یا مرحله اولیه تصفیه فاضلاب، پساب یا فاضلاب با گذشت از مرحله آشغالگیر وارد مرحله دانه گیر با هوادهی سطحی گردیده و نهایتا با گذش از مرحله ته نشینی به پایان فرآیند تصفیه فاضلاب رسیده و نتیجه حاصل و راندمان تصفیه فاضلاب به شرح ذیل خواهد بود.

TSS=65%

BOD5=35%

COLIFORM=60%

N=5-10%

P=5%

H.METALS=5%

و مرحله اولیه یا تصفیه فیزیکی از روشهای متداول در ایران در خصوص تصفیه فاضلاب می باشد

در مرحله ثانویه یا تصفیه بیولوژیک فاضلاب جریان پساب یا فاضلاب پس از عبور از مرحله هوادهی وارد مرحله ته نشینی ثانویه و نهایتا با گذشت از مرحله گندزدایی توسط دستگاه کلرزن یا ازن زن شرکت کمپ به پایان مرحله ثانویه تصفیه فاضلاب یا تصفیه بیولوژیک می رسد و شایان ذکر است پس از پایان مراحل تصفیه فاضلاب نتایج و راندمان تصفیه فاضلاب به شرح زیر را شاهد خواهیم بود.

TSS=95%

BOD5=85-95%

COLIFORM=95-99%

N=30-50%

P=30-40%

%H.METALS=5

و میتوان اظهار داشت که در این مرحله تصفیه فاضلاب به صورت قابل قبول به پایان رسیده و میتوان بهره لازم را از این فاضلاب برد.ضمنا مرحله ثانویه تصفیه فاضلاب یا تصفیه بیولوژیک فاضلاب مانند مرحله تصفیه فیزیکی فاضلاب به وفور در ایران مورد استفاده قرار میگیرد.

در مرحله سوم تصفیه فاضلاب که به تصفیه پیشرفته مرسوم است فاضلاب طی عبور از فرآیندهاای خاص که با توجه به نوع فاضلاب صنعتی یا فاضلاب بهداشتی ،تعریف گردیده و حذف ازت، حذف فسفر و حذف فلزات سنگین در مرحله تصفیه پیشرفته فاضلاب انجام میگیرد و نتیج حاصله یا به عبارتی راندمان تصفیه پیشرفته به شرح زیر می باشد/

TSS=99-99.9%

BOD5=100%

COLIFORM=99.9-100%

N=80-95%

P=50%

H.METALS=90%

به لحاظ کارشناسی دستیابی به راندمان تصفیه فاضلاب فوق بسیار ارزشمند بوده و قابل بهره برداری کامل از فاضلاب امکان پذیر می باشد ولی نتاسفانه در ایران در فرآیندهای تصفیه فاضلاب از مرحله تصفیه بیولوژیک فاضلاب استفاده نمی شود.

 

شرکت کمپ پس از سال ها تجربه در تولید و طراحی تصفیه خانه های فاضلاب دستگاههای سپتیک تانک،چربی گیر،پکیج تصفیه فاضلاب،ازن زن،کلر زن و انواع فیلترهای شنی و کربنی را طراحی،تولید و تعمیر می نماید.با ما تماس بگیرید.