استفاده مجدد آب در صنعت

استفاده مجدد آب در صنعت مربوط به مواردی همچون پردازش، شستشو و خنک سازی در تاسیسات تولید محصولات می باشد. از صنایع اصلی مصرف کننده آب می توان به فولاد، پتروشیمی و فرآورده‌های مرتبط، کاغذ و محصولات مرتبط و پالایش نفت اشاره کرد. از کاربرد های صنعتی با اهمیت و بالقوه‌ی آب بازیابی شده از منابع خارجی همچون فاضلاب شهری بازیابی شده، می توان به آب خنک سازی تبخیری، آب مورد استفاده در دیگ های بخار و فضای سبز و همچنین نگهداری زمین های صنعتی اشاره کرد. بازگردانی آب در یک کارخانه ی صنعتی به طور معمول جزئی از فرآیند صنعتی به حساب می آید و آب بازیابی و تصفیه شده با هدف حفظ منابع آب و پیشگیری از رعایت معیارهای سختگیرانه تخلیه آب به محیط زیست بازگردانی می شود.

ترکیب آب مورد استفاده در برج های خنک کننده

در میان موارد گوناگون کاربردهای صنعتی آب بازیابی شده، آب مورد استفاده در برجهای خنک کننده در بسیاری از صنایع از مواد با اهمیت بوده و در حال حاضر اصلی ترین کاربرد آب بازیابی شده محسوب می شود. در صنایعی همچون نیروگاه های مولد برق، پالایش نفت و دیگر انواع کارخانجات تولیدی در حدود یک چهارم تا بیش از نیمی از کل آب مورد استفاده، آب مصرفی در برج های خنک کننده را تشکیل می دهد. از آن جائی که برج های خنک کننده عموما به صورت یک سیستم بسته عمل میکنند، می توان آن ها را به عنوان سیستمی جداگانه با معیارهای جداگانه در خصوص کیفیت آب در نظر گرفت، که اصولا مستقل از صنعت به کار گرفته شده در آن می باشد.بنابر این، کاربرد آببازیابی شده در ترکیب آب مورد استفاده در برج های خنک کننده نسبتا آسان بوده و در ایالات متحده کاربرد چشمگیری دارد.

توازن آب و نمک در برج های خنک کننده

یکی از اصول اولیه در عملکرد برج های خنک کننده عبارت است از میعان تبخیری و تبادل حرارت محسوس. مخلوط هوا و آب گرمای نهفته تبخیر را آزاد می نمایند. آب در تماس با جو قرار داده شده و ضمن تبدیل به بخار حرارت را به میزان 2/3kj/g آب تبخیر شده خارج میکند.

در شرایط معمول بهره برداری، آب خارج شده از برج خنک کننده به جو به صورت بخار داغ به ازای هر 5/5 درجه سانتی گراد (10 درجه فارنهایت) در حدود 1/2 درصد می باشد. جابجایی یا حذف آب از دهانه ی برج در اثر وزش باد، دومین مسیر خروج آب از سیستم خنک کننده است. در حدود 0/005 درصد از آب در گردش به این ترتیب از چرخه  خارج می شود. از آنجایی که تبخیر منجر به خروج آب از چرخه می شود و از سوی دیگر نمک قابل تبخیر و خروج نیست، غلظت نمک افزایش می یابد. بمنظور پیشگیری از رسوبات در نتیجه تغلیظ آب برج خنک کننده و حفظ توازن مورد نظر نمک، بخشی از آب تغلیظ شده تخلیه و با آب کم نمک جایگزین می گردد. آب غلیظ خارج شده از سیستم برج خنک کننده، پسآب باقی مانده نامیده میشود.

کل جریان آب سیستم برج خنک کننده شامل تمامی مسیرهای خروج آب توصیف شده در بالا (یعنی خروج به صورت بخار، وزش باد و تخلیه ی پسآب باقی مانده) می باشد.