ضرورت استفاده از سپتیک تانک

ضرورت استفاده از سپتیک تانک

دفع فاضلاب از زمان آغاز تمدن بشری همواره یکی از دغدغه های بزرگ جوامع انسانی بوده و می باشد. از زمان وقوع انقلاب صنعتی و رشد روز افزون مناطق شهری در کشورهای بزرگ، ای مسئله به اوج خود رسید. یکی از راه های دفع فاضلاب بهداشتی از دیرباز، استفاده از چاههای جذبی بود که امروزه نیز در بسیاری از مناطق کشورهای در حال توسعه از این روش استفاده می شود. ورود مستقیم فاضلاب بهداشتی به چاههای جذبی، بدلیل وجود لجن و جامداد موجب کاهش قابلیت چاهها گردیده و پس از مدتی غیر قابل استفاده میگردد.به همین دلیل استفاده از سیستم های تصفیه و پیش تصفیه در چنین مواردی ضروری مینماید.

یکی از روشهای مطمدن در این راستا استفاده از سیستم های پیش تصفیه می باشد. استفاده از مخزن سپتیک تانک از جمله این روشها است. سپتیک تانک (انباره تعفن) شامل مخزنی میباشد که فاضلاب پس از ورود به آن، با ایجاد تاخیر و ایستایی در جریان حرکت به سمت چاه جذبی، موجب میگردد که لجن و مواد جامد در آن ته نشین شده و سپس آب باقی مانده به چاه جذبی هدایت شود.

لجن های موجود در مخزن سپتیک تانک با استفاده از باکتری های بی هوازی موجود در آن، هضم شده و به صورت مایع و گاز از سپتیک تانک خارج میشوند. جهت خروج گازهای موجود در درون مخزن استفاده از ونت هواکش مستقل ضروری میباشد.