سپتیک تانک

سپتیک تانک، طول انباره و عمق موثر سپتیک تانک و درجه آلودگی فاضلاب خروجی از سپتیک تانک

 

سیستم راکتور بیولوژیکی بی هوازی SEPTIC  (سپتیک تانک )

اولین و قدیمی ترین سیستم پیش تصفیه بی هوازی فاضلاب با راندمان ۳۰ الی ۴۵ درصد حذف COD و  BOD

  سپتیک تانک ساده ترین نوع تصفیه خانه تک واحدی است که معمولا جهت تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک یا واحدهای مسکونی منفرد بکار برده  میشود و در آن تصفیه مکانیکی (ته نشینی ) و تصفیه زیستی با کمک باکتریهای بی هوازی همزمان در آن انجام می گیرد.

مخزن  سپتیک از حوض مستطیل شکلی تشکیل شده که فاضلاب باسرعت کمی به طور مداوم در آن جریان می یابد بطوریکه فاضلاب پس ازورود به انباره، به علت همین کاهش سرعت جریان، قسمتی از مواد معلق خود را به صورت ته نشینی از دست می دهد  و از سوی دیگر انباره بیرون می رود .

درجه آلودگی فاضلابی که از انباره  سپتیک بیرون می رود تقریبا معادل درجه آلودگی فاضلاب بیرون آمده از استخرهای ته نشینی نخستین می باشد. مواد ته نشین شده به صورت لجن درکف انباره با کمک باکتریهای بی هوازی هضم می شود. بطوریکه انباره سپتیک  حداکثر یک تا دوبار در سال نیاز به خالی کردن پیدا می کند.

طول انباره های مستطیل شکل را ۲ تا۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند. عمق موثر برای انباره باید حداقل ۲/۱ متر باشد. درانباره های بزرگ باید از نظر اقتصادی درحدود ۲ تا۳ متر انتخاب گرددو به علاوه فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره باید ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر باشد. برای بهترزلال سازی فاضلاب معمولا انباره هارا از ۲ یا ۳ قسمت می سازند حجم قسمت اول را ۲ برابر قسمتهای بعدی انتخاب می کنند تا اینکه اولا تا حدودی نوسانهای فاضلاب را جبران نمایند و دوما آنکه مواد جامد بیشتری در آن ته نشین گردد.

یکی از مشکلات  سیستمهای سپتیک، وابستگی به دما میباشد. در بهترین شرایط از نظر دما و مواد آلی راندمان حذف مواد آلی در  سیستمهای سپتیک ۴۰-۴۵% میباشد. بهمین دلیل گزینه خیلی مطمئنی جهت تصفیه فاضلاب و یا پیش تصفیه نمیباشد، اما در صورت وجود محدودیتهای مالی و مکانی میتوان از  سیستم  سپتیک استفاده نمود.