سپتیک تانک چگونه کار می کند؟

سپتیک تانک

مخزن سپتیک یک محفظه آبگیر است که از کار آجر، بتن، فایبرگلاس، PVC یا پلی اتیلن ساخته می شود، به وسیله ی آنها می توان پساب خروجی از توالت ها و سینک ها را پیش تصفیه کرد. فرآیندهای حل و فصل و بی هوازی، جامدات و ارگانیک ها را کاهش می دهند. فاضلاب بعد از پیش تصفیه یا به سمت یک چاه جذبی هدایت می شود و یا از طریق سیستم فاضلاب شهری به یک ایستگاه تصفیه (نیمه) متمرکز منتقل می شود. جمع آوری لجن ته نشین شده باید به طور منظم جمع آوری شود.

مخزن سپتیک شایع ترین واحد تصفیه غیر متمرکز در مقیاس کوچک برای پساب خروجی از توالت ها و ساختمان می باشد. سپتیک تانک اساسا یک مخزن رسوب است. شکل آن می تواند مستطیلی یا استوانه ای باشد.

مخازن سپتیک برای فاضلاب با مقدار زیادی از مواد جامد قابل حل استفاده می شود، معمولا برای پساب از منابع داخلی استفاده می شود، اما برای سایر فاضلاب های خواص مشابه نیز مناسب هستند. پساب به داخل مخزن جریان میابد و ذرات سنگین به  سمت پایین می روند، در حالی که ذرات (عمدتا روغن و گریس) به سمت بالا می روند. با گذشت زمان، مواد جامدی که ته نشین شده بودند، بی هوازی تخریب می شوند. با این حال، میزان انباشت سریع تر از میزان تجزیه است و لجن و جامدات انباشته شده باید دوره ای خارج شوند.. فاضلاب باید با استفاده از لوله کشی به یک چاه جذبی ثانویه و یا به یک تصفیه خانه نیمه متمرکز یا متمرکز هدایت شود. لجن باید به طور منظم تخلیه شود حال چه به صورت دستی چه به صورت مکانیزه. می توان لجن خارج شده از سپتیک تانک را برای مصارف کشاورزی استفاده کرد. می توان آن را دفن کرد و یا خشک و استفاده کرد. اگر لجن خشک یا کامپوزیت شود، آن را می توان در کشاورزی به عنوان تغذیه غنی از مواد مغذی غنی از ارزش افزوده استفاده کرد. همچنین چندین فرآیند جدید برای تولید کود از لجن وجود دارد.

 ملاحظات طراحی

مخزن سپتیک تانک باید حداقل از دو قسمت تشکیل شده باشد: قسمت اول که طول آن تقریبا 3/2 از کل طول سپتیک تانک می باشد، پساب خروجی از ساختمان وارد این قسمت شده که اصطلاحا به این قسمت مخزن آرامش نیز می گویند، پساب خروجی از ساختمان در این قسمت به آرامش نسبی رسیده و از سرعت آن کاسته می شود تا مواد جامد موجود زمان کافی برای ته نشین شدن  و روغن و گریس ها نیز برای بالا رفتن و جمع شدن داشته باشند. این دو قسمت جداگانه را نیز با استفاده از بافل به دو قسمت تقسیم میکنند. حال پساب عاری از مواد جامد و روغن ها و گریس ها وارد قسمت دوم شده و از آنجا به سمت سیستم تصفیه فاضلاب نیمه متمرکز یا چاه های جذبی هدایت می شوند. سپتیک تانک ها دارای دو عدد دریچه بازدید آدم رو جهت خارج کردن مواد جامد و روغن از داخل آن می باشند.