برج خنک کننده و تعاریف مربوط به آن

برج خنک کننده

جهان امروزی به شدت به منابع آبی وابسته بوده و همواره در تلاش است که در مصرف آن صرفه جویی کند . آب ماده ای با ظرفیت گرمایی ویژه بالا می باشد از این رو در صنعت کاربرد فراوانی جهت خنک کردن و جذب گرمای اضافی از تجهیزات و دستگای های گرمازا دارد ولی چون منابع آبی کم می باشد باید از آن استفاده ی دو باره کرد. برج های خنک کننده بهترین انتخاب برای صرفه جویی در مصرف آب و گرفتن گرمای اضافی دستگاه می باشد.

برج خنک کن : جهت خنک کردن آب خروجی از کندانسور (کندانسور : در این قسمت گاز مبرد که به صورت بخار بوده گرمای خود را از دست داده و به صورت مایع در می آید. کندانسور ها انواع مختلفی دارند مثل کندانسور های آبی که با برج خنک کننده کار می کنند و یا کندانسورهای هوایی که گاز مستقیما با هوا خنک می شود.) از دستگاهی بنام برج خنک کننده استفاده می شود . این دستگاه آب خروجی از کندانسور را از طریق تبخیر جزئی از خودش خشک نموده و توسط پمپ سرکولاتور به کندانسور برگشت می دهد . برج های خنک کننده معمولا در دو نوع ساخته می شوند :

با جریان مخالف : که در آن آب از بالا به پایین و هوا از پایین به بالا جریان دارند . هوا توسط پره هایی که در بالای برج قرار دارد از پایین به سمت بالا مکیده می شود و آب ارسالی از کندانسور نیز به وسیله ی افشانک هایی از بالا بر روی پکینگ های تعبیه شده ریزش می کنند . قطرات آب افشانده شده بر روی پکینگ ها ، در طول مسیر خود به تدریج در اثر تماس با هوا و تبخیر جزئی خنک شده در تشت پایین برج جمع گردیده و از آنجا توسط پمپ سیرکولاتور به کندانسور برگشت داده می شود و این پروسه متداوما تکرار می گردد .

با جریان متقاطع : که در آن آب از بالا به پایین و هوا به صورت متقاطع با آن از پهلوی برج جریان می یابند. سایر عملیات نیز مشابه برج خنک کننده با جریان مخالف می باشد.

اجزای تشکیل دهنده برج های خنک کننده ی تولیدی شرکت کمپ :

  • بدنه فایبرگلاس : معمولا بدنه های برج های خنک کننده را بدلیل دوام بسیار بالا و وزن بسیار کم فایبرگلاس نسبت به مواد دیگر از این ماده می سازند.
  • آب پخشکن : آّب خروجی از شبکه لوله کشی به داخل برج آمده و در آنجا به وسیله ی آب پخش کن پخش شده و بر روی پکینگ ها می ریزد.
  • پکینگ : پکینگ وظیفه ی ایجاد بیشترین تماس بین آب و هوای مکیده شده از بیرون را دارا می باشد تا دمای زیادی از آب گرفته شود.
  • فن : هوای بیرون کشده و در داخل برج به گردش در می آورد.
  • تشت : آب خنک شده در اینجا جمع شده و سپس به وسیله پمپ دوباره به مدار برای خنک کردن دستگاه ها هدایت می شود.

تبرید چیست؟

سیکل تبرید برعکس سیکل کارنو می باشد در سیکل کارنو حرارت به کار تبدیل می شود ولی در سیکل تبرید کار به حرارت تبدیل می شود .

تن تبرید : مقدار گرمایی که یک تن یخ را ذوب کند ، تن تبرید می گویند . مقدار آن چون گرمای نهان یک lb  (پوند) یخ 144btu است پس مقدار گرمای نهان ذوب یک تن یخ برابر است با 288000btu ، یا 12000btu/h .